خانه » مقالات آل کو اکس » ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بنیانگذار بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) بنیانگذار بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نامی است که توسط فرد یا افراد ناشناخته ای برگزیده شده‌است که بیتکوین را طراحی کرده‌اند. آنها همچنین اولین پایگاه داده بلاک چین را طراحی کردند.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)

اولین بار هدف آنها حل مشکل دوگانگی (دوبار خرج کردن) برای پول دیجیتال بود. آنها تا دسامبر ۲۰۱۰ در حال توسعهٔ بیت کوین بودند.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در گزارش بنیاد P2P ادعا کرد که مردی است که در ژاپن زندگی می‌کند. در تاریخ ۵ آوریل ۱۹۷۵ متولد شده‌است.

اما گمانه زنی‌ها دربارهٔ هویت واقعی ناکاموتو عمدتاً بر روی تعدادی ازکارشناسان رمزنگاری و علوم کامپیوتری غیر ژاپنی که در ایالات متحده و اروپا زندگی می‌کنند متمرکز شده‌است.

توسعه بیت کوین

در اکتبر ۲۰۰۸، ناکاموتو مقاله ای را در metzdowd.com منتشر کرد که بیتکوین را به عنوان یک رمز ارز معرفی می‌کرد.

بیتکوین یک ارز دیجیتالی مبتنی بر متد نقطه به نقطه است.

در ژانویه ۲۰۰۹،اولین بیتکوین نرم‌افزاری و اولین واحد رمزنگاری را با نام بیت کوین منتشر کرد.

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نسخه ۰٫۱ نرم‌افزار بیتکوین را در Sourceforge در ۹ ژانویه ۲۰۰۹ منتشر کرد.

سپس ناکاموتو یک وب سایت با نام دامنه bitcoin.org ایجاد کرد.

تا اواسط سال ۲۰۱۰ همکاری با سایر توسعه دهندگان در بیتکوین را ادامه داد. حدوداً این زمان، او کنترل کلیه سورس کد و مستندسازی شبکه را به گاوین اندرسون انتقال داد.

همچنین چندین دامنه مرتبط را به اعضای مختلف بیتکوین انتقال داد؛ و مشارکت خود را در این پروژه متوقف کرد. ناکاموتو تا مدت کوتاهی قبل از غیبت، تمام اصلاحات خود را بر روی کد منبع انجام داد

یکی از مهترین دلایل ناپدید شدن ساتوشی شاید همان اصرار به مفهوم غیر متمرکز بودن بیت کوین است .

مخترع بیت کوین یک پیام متنی را در اولین بلوک تولید شده در بلاک‌چین بیت کوین با عنوان در آستانه نجات دوم برای بانک‌ها خوانده‌است، گذاشت.

این متن به یک عنوان در The Times که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ منتشر شده اشاره دارد. این نشانه قوی نشان می‌دهد که اولین بلوک زودتر از این تاریخ استخراج شده‌است. بلوک ژنیک دارای نشانه زمانی ۱۸:۱۵:۰۵ GMT در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ است.

این بلوک بر خلاف تمام بلوک‌های دیگر است که در آن بلوک قبلی برای مرجع وجود ندارد. او استفاده از کد سفارشی را برای استخراج آن ضروری کرد. تمبر ثبت شده بر روی بلوک‌های بعدی نشان می‌دهد که ناکاموتو سعی نکرده تا تمام بلوک‌های اولیه را صرفاً برای خود کند.

البته ثبت معاملات تراکنش عمومی نشان می‌دهد که آدرس‌های شناخته شده ناکاموتو حاوی تقریباً یک میلیون بیت کوین هستند. در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ این ارزش بیش از ۱۹ میلیارد دلار است. این باعث می‌شود او چهل و چهارمین شخص ثروتمند دنیا باشد.

مشخصات و هویت

ناکاموتو در هنگام بحث در مورد مسائل فنی هیچ اطلاعات شخصی از خود را افشا نکرده‌است.

اما در گزارش بنیاد P2P در سال ۲۰۱۲ ادعا کرد که مردی ۳۷ ساله است که در ژاپن زندگی می‌کند.

اما عدهٔ زیادی به دلیل استفاده از انگلیسی کامل و روان در مستندنویسی نرم‌افزار همچنین پیام‌ها در فروم، هویت ژاپنی او را زیر سؤال برده‌اند.

املا و اصطلاحات گاه به گاه انگلیسی بریتانیایی در هر پیام‌ها و مستندنویسی نرم‌افزار منجر به این گمانه زنی شده‌است که ناکاموتو حداقل ژاپنی نیست.

استفان توماس، برنامه‌نویس سوئیسی و عضو جامعه اپن سورس، نشانگرهای زمانی همهٔ پستهای ارسالی انجمن بیت کوین توسط ناکاموتا را بررسی کرده‌است.

این بررسی نشان می‌دهد ناکاماتو هیچ پستی را بین ساعت ۵ صبح تا ۱۱:۰۰ گرینویچ ثبت نکرده‌است.

از آنجا که این الگو حتی در روزهای شنبه و یکشنبه حاکم بود، حدس می‌زند که ناکاموتو در این زمان خواب باشد.

اگر ناکاموتو فردی با این عادات معمول خواب باشد، حدس می‌زند که او در یک منطقهٔ زمانی در بازه ای از UTC-05: 00 یا UTC-06: 00 جایگزین زمان اقامت می‌کند.

این منطقه زمانی شامل بخش‌هایی از آمریکای شمالی است که در منطقه زمان شرقی و منطقه زمانی مرکزی، و همچنین بخشی از آمریکای مرکزی، کارائیب و آمریکای جنوبی قرار دارد.

گفته می‌شود که ناکاموتو پس از آن نیز به توسعه نرم افزار بیت‌کوین در کنار توسعه‌دهندگان دیگر ادامه داد.

اما کمی بعد با ارتباط با یکی از توسعه‌دهندگان به نام گوین اندرسون، مدیریت پروژه را به او داده. خود در اواسط سال ۲۰۱۰ از پروژه ناپدید شد. او در همان زمان کنترل دامنه اینترنتی bitcoin.org را نیز در اختیار جامعه بیت‌کوین قرار داد.

انتظار می‌رود که ناکاموتو خود دارای حدود یک میلیون بیت‌کوین باشد. مقداری که در سال ۲۰۱۳ برابر با ارزش ۱٫۱ میلیارد دلار آمریکا بود.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

کریک استیون رایت

در تاریخ ۲ مه سال ۲۰۱۶ کریک استیون رایت مهندس کامپیوتر و بازرگان استرلیایی ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. طبق مقالات منتشر شده توسط BBC و Economist وی توانسته یک پیام را توسط کلید خصوصی مربوط به اولین تراکنش بیت کوین امضا کند.

تصویر کریک استیون رایت

نیک سابو

نیک سابو خودش را به عنوان یک فرد پیشگام در فضای بلاکچین، ارز دیجیتال و قراردادهای هوشمند معرفی می کند. او قبل از اینکه بیت کوین اختراع شود، بر روی یک ارز دیجیتال با نام بیت گلد کار می کرد.

این محقق و دانشمند کامپیوتر ارتباطات زیادی با پیشگامان فضای کریپتو مانند هال فینی و وی دای داشته است.

داستان نیک سابو در مقایسه با دیگر افراد برجسته در فضای بیت کوین، به خوبی مستند نشده است.

در این میان خلا هایی تاریخی و اطلاعاتی به همراه بسیاری حقایق دیگر وجود دارند.

شاید بسیاری را متقاعد می سازد که نیک ممکن است همان ساتوشی ناکاموتو باشد.

تصویر نیک سابو

دوریان پرنتیس

یکی دیگر از گزینه‌های احتمالی یک فرد ژاپنی آمریکایی ساکن کالیفرنیا به نام دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتو است. این موضوع اولین بار در یک هفته نامه خبری در مارس 2014 مطرح شد.

در آن مقاله، نویسنده به تدریس ناکاموتو به‌عنوان فیزیکدان در دانشگاه کال پولی پاناما و سابقه آزادی‌خواهانه او در گذشته به‌عنوان یک مدرک برای هویت او اشاره کرد. بزرگ‌ترین مدرک او پاسخ ناکاموتو درباره سؤالی در رابطه با بیت کوین بود که این فرد در جواب گفته بود:

من دیگر با این موضوع کاری ندارم به همین خاطر دیگر نمی‌توانم درباره‌ی آن نظری بدهم. حالا دیگر این موضوع در دست افراد دیگری است و آنها مسئولش هستند و من دیگر هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارم.

این موضوع سبب شور و حال در رسانه ها و حتی تعقیب خودرو وی شد. هرچند بعدها در یک مصاحبه گفته خودش را انکار کرد. اذعان داشت که سؤال خبرنگار را اشتباه متوجه شده است و فکر می‌کرده که سؤال خبرنگار در مورد شغل سری سابق او به‌عنوان پیمانکار نظامی بوده است.

تصویر دوریان پرنتیس

هال فینی

به‌عنوان اولین پاسخ‌دهنده به فهرست ایمیل‌هایِ اعلامِ آغازِ به کار بیت کوین و اولین دریافت‌کننده یک تراکنش در شبکه بیت کوین، فینی یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای هویت ساتوشی ناکاموتو است.

او درست مانند ناکاموتو قابلیت‌های بلندمدت بالقوه بیت کوین را کشف کرد و به خوبی از حکمرانی بیت کوین بر دنیا صحبت کرد.

به‌علاوه باید این را هم به شواهد اضافه کنیم که او نیز مانند گوین اندرسن از جمله افرادی است که ساختار نوشته‌هایش به ناکاموتو شباهت بسیار دارد. Juola & Associates، شرکتی که در حوزه بررسی سبک نوشتاری فعالیت می‌کند، ادعا می‌کند که سبک نوشته‌های ناکاموتو و فینی بسیار شبیه به یکدیگرند.

تصویر هال فینی

در این میان اسامی زیادی مانند:

«ایلان ماسک»، «جیمز بوری»، «یل کینگ»، «ولادیمیر اکسمن» و «چارلز بری» در میان خالقان بیت کوین دیده می‌شوند.

همه این‌ها و دیگر مظنونین به ساتوشی ناکاموتو به نظر نمی‌رسد که در خلق بیت کوین نقشی داشته باشند. برای آن دسته از افرادی که به دنبال پرده برداشتن از راز هویت ناکاموتو هستند:

نوشته‌های او که بالغ‌بر ۸۰ هزار کلمه است در وب‌سایت موسسه مطالعات ناکاموتو قرار داده‌ شده است.

برخی بر این عقیده‌اند که بهتر است تا هویت ناکاموتو پشت بیت کوین مخفی بماند. بااین‌حال نمی‌توانند دست از کنجکاوی بردارند.

حالا، از نظر شما کدام یکی از افراد بالا می‌توانند ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) باشند؟
با آلکس همراه باشید…

تاریخ انتشار : شنبه, 14 نوامبر 2020 || نویسنده: Master
دسته بندی : مقالات
برچسب ها : , , ,

نظرات
دیدگاه خود را به ما بگویید.


(*) نام
(*) ایمیل
سایت